مبلمان اداری به مجموعه از میز و صندلی هایی گفته می شود که در بخش های مختلف مانند اتاق کار ، اتاق کنفرانس، اتاق کارکنان ، اتاق مدیریت و …. استفاده می شود

و می توانند به صورت انواع میز کنفرانس، میز اداری،‌ کتابخانه، قفسه ، پارتیشن و نیز انواع صندلی و وسایل روی میز باشند که به اداره و شرکت نظم می بخشند.

مبلمان اداری به دسته های مختلفی تقسیم می شوند برای مثال ست اداری که در بخش مدیریت استفاده می شود، با ست اداری که درسایر قسمتها استفاده می شود، متفاوت هستند. زمان هایی که پشت کامپیوتر خانه یا محل کارتان مشغول کار هستید ، در مطب دکتر روی مبل انتظار نشسته اید ، داخل فرودگاه در انتظار نشته اید و یا در پشت میز تحریر مطلبی را می نوسید، در تمامی این موارد ذکر شده با مبلمان اداری سر و کار داشته اید.در انتخاب مبلمان اداری برای محیط های مختلف باید دقت بیشتری داشته باشید. مبلمان اداری یک عامل حیاتی در محیط کسب و کار سازمانی می‌باشد که با داشتن کیفیت مناسب ، ظاهری زیبا ، راحتی هم به سازمان رسمیت می‫‌بخشد و هم در روحیه کارمندان مجموعه و هم در جذب مشتری تاثیر به سزایی دارد.‬‬

مبلمان اداری چه اهمیتی دارند؟


برای چیدمان محیط اداری به یکسری وسایل نیاز است که به سازمان نظم بخشد و ظاهری زیبا در فظا خلق کند. به مجموعه این گونه وسایل مبلمان اداری می گویند. اگر برای مبلمان اداری چیدمان استانداردی در نظر گرفته شود و آیتم‌ها مهندسی شده در کنار هم قرار بگیرند، نتیجه دفتر کار و یا فضای اداری دلچسبی خواهد بود که پرسنل در آن آسایش و آرامش دارند و گذر زمان را احساس نمی‌کنند. این مبلمان شامل میزهای اداری، صندلی‌ها، قفسه‌ها، پارتیشن‌های مختلف و سیستم فایلینگ هستند که به منظور دادن نظم و هماهنگی به محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان به وسیله مبلمان اداری فضا را زیبا کرد؟


مبلمان یکی از آیتم‌هایی است که در زیباسازی فضا نقش بسزایی بازی می‌کند. این زیباسازی به همراه ایجاد راحتی و آسایش در محیط همراه است؛ البته اینکه مبلمان در هر فضایی چنین ویژگی‌هایی با خود بیاورد کاملاً بستگی به نوع و چیدمان آن دارد. اگر بهترین و باکیفیت ‌ترین مبلمان بازار را نیز تهیه کنید، اما اصول و قواعد چیدمان را در آن به کار نبرید، هرگز نمی‌توانید نتایج لازم از کار طراحی دکوراسیون و چیدمان در یک فضا را بگیرید.

مبلمان اداری در یک فضا نقشی تأثیرگذار در چشم‌نوازی و زیبایی آن بازی می‌کنند؛درباره دفاتر کار و ادارات نیز شرایط مشابهی وجود دارد. از این رو، بهتر است برای چیدمان و انتخاب مبلمان یک دفتر کار از تخصص مشاوران بهره‌مند شد تا نهایتاً بتوان به نتایجی که از طراحی و انتخاب دکوراسیون در یک فضای اداری در ذهن وجود داشت، دست پیدا کرد.

مزییت کتابخانه و فایلینگ در مبلمان اداری چیست ؟


امروزه هر شرکت یا اداره ای باتوجه به حجم کاری که دارند برگ ها و قراردادهای بسیاری را برای بایگانی نزد خود نگهداری می کنند به همین دلیل فضایی برای دسته بندی و مرتب سازی پرونده ها و مدارک نیاز است . از این رو وجود فایلینگ اداری امری ضروری و حیاتی می باشد می توان گفت در حالت کلی اغلب کتابخانه ها و فایل ها از جنس چوب و ام دی اف (MDF) ساخته می شوند .

نقش صندلی در مبلمان اداری چیست ؟


صندلی های اداری کاربرد بسیار مهمی در ادارات و شرکت ها دارد. با توجه به این نکته که کارمندان و کارکنان باید در طول روز ساعت ها بر روی صندلی بنشینند و مشغول کار باشند، باید در طراحی صندلی های اداری ( صندلی کارمندی ) بسیار دقت کرد تا از فاکتورها و استاندارد های ارگونومی برخوردار باشند.

کاربرد مبلمان اداری چیست ؟


مبلمان اداری کاربرد های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به استفاده در مکان های عمومی چون سینما ، فرودگاه ، کتابخانه ها و … اشاره کرد همان گونه که از اسم مبلمان اداری به نظر می رسد اکثرا فکر میکنند فقط در محیط های اداری از آنها استفاده می شود، ولی در واقع این گونه نیست. همینطور در اماکن تجاری همچون ویترین مغازه ها و مراکز فروش بزرگ نیز از مبلمان اداری استفاده می گردد .

سفارش مبلمان اداری با مناسب ترین قیمت


همانطور که می دانید امروزه شرکت ها و برند های مختلفی به طراحی و اجرای دکوراسیون می پردازند و می توان گفت سخت ترین نکته در انتخاب و خرید محصولات مورد نیاز ، قیمت های مختلف ارائه شده در بازار می باشد .گروه طراحی آقای میز به دلیل دارا بودن ابزار آلات حرفه ای و همچنین عدم وجود واسطه مانند نمایشگاه های مبلمان ، این مشکل را حل کرده و با مناسب ترین قیمت موجود در بازار اقدام به طراحی و تولید مبلمان اداری و خانگی می نماید . همچنین شما می‌توانید محصول دلخواه خود را با تمام جزییات و به صورت سفارشی از ما بخواهید ..

البته این نکته نیز حائز اهمیت است ، که ما یک استاندارد طراحی مبل اداری ویک استاندارد طراحی فضای اداری داریم و وقتی یک شرکت میتواند بصورت بهینه طراحی شود که هم در طراحی فضای خود استاندارد طراحی را رعایت کند و هم در خرید مبلمان اداری از محصولاتیکه بصورت استاندارد طراحی شده اند استفاده نماید . ما در این مقاله بیشتر تاکیدمان در طراحی مبلمان اداری استاندارد میباشد که در ادامه به آن می پردازیم .

مواردیکه در طراحی استاندارد محصولات مبلمان اداری باید در نظر گرفته شود عبارتند از :


الف –استاندارد ابعادی ، یعنی طول و عرض و ارتفاع محصول

ب-استاندارد نوع مواد اولیه نظیر چوب ، شیشه ، ام دی اف ، فلز ، چرم ، پارچه

ج-استاندارد یراق آلات ، نظیر قفل ، دستگیره ، ریل و…

د-رنگ محصول ، که البته نمیتوان گفت استاندارد در این مورد چیزی را بصورت قطعی مشخص کرده است ولی خود طراحان ، با سلیقه روز افراد و همخوانی دو رنگ با هم این موضوع را در طراحی محصولات در نظر میگیرند

ه- استاندارد بسته بندی ، نظیر استفاده از نایلونهای حبابدار برای اینکه در حین حمل و نقل به محصولات صدمه وارد نشود .

ی –در بعضی مواقع بحث چند تکه ساختن مبلمان اداری نیز مطرح میگردد بعنوان مثال اگر میز کنفرانس 36نفره توسط مشتری سفارش داده شود باید حتما انرا چند تکه ساخت البته این موارد استانداردی ندارد و بیشتر تجربه افراد بکمک آنها می آید .

همچنین در زمان ساختن مبلمان اداری باید به مواردی نظیر درب ورودی ساختمان ، عرض و طول راهروها ، عرض و طول درب ورودی اتاق و همچنین طول و عرض اتاقک آسانسور در نظر گرفته شود . همانطور که مواد اولیه دارای استاندارد خود هستند ابزار نیز باید کالیبره بوده و علاوه بر آن ابزاری استاندارد باشند .تا هنگام نصب و تنظیم کردن آنها ، آسیبی به قطعات ساخته شده وارد نشود.

کاربرد ارگونومی در طراحی مبلمان اداری و صندلی اداری


ابتدا توضیحی در رابطه با ارگونومیک بدهیم: لغت ارگونومیک از لغات یونانی «ارگون» به معنای «کار» و «نوموس» به معنای «قانون» گرفته شده است و اصطلاحا به معنی انطباق کار برای افراد، از طریق طراحی وظیفه و روش ها و نیز انطباق افراد با کار از طریق استفاده مناسب از چیدن روش های صحیح می باشد. با توجه به اینکه صندلی و مبلمان یکی از اساسی ترین وسایل مورد استفاده روزمره اند، بررسی ویژگی های ارگونومیک یک صندلی مناسب ضروری است تا با کمک آن بتوان بهترین و کم عارضه ترین صندلی یا مبلمان را برای محیط کارو زندگی خود انتخاب نمود؛ چرا که عوارض بسیاری مانند دردهای ستون مهره ها، گردن، شانه ها، بازوها و حتی خواب رفتگی عضلات و… در صورت استفاده از صندلی نامناسب به وجود می آیند. این امر که برای هر محصولی استانداردی تدوین میشده از قدیم الایام بوده اما در مورد مبلمان اداری بیشتر وقتی نمود پیدا کرد که علم ارگونومی خود را به کارشناسان شناساند.

چنان که صندلی ای که برای یک کار دقیق (مثلاً در یک کارخانه برای انجام لحیم کاری قطعات الکتریکی) مناسب است، برای کاری (مانند صرف غذا در منزل) که نیاز به دقت بالایی ندارد مناسب نمی باشد.بسته به اینکه در چه مکانی و برای انجام چه کاری از صندلی استفاده می شود خصوصیات مناسب برای آن نیز تغییر می کند.

اما به طور کل و بدون در نظر گرفتن کاربرد خاص یک صندلی (که حالت های زیادی می تواند داشته باشد)، صندلی مناسب دارای ویژگی هایی است که در زیر آنها را مرور می کنیم:

پشتی مناسب:


از آنجا که هنگام نشستن فشار جانبی زیادی برستون مهره ها وارد می شود، باید با استفاده از یک صندلی با پشتی مناسب این فشار را کاهش داد. پشتی صندلی هرگز نباید کاملاً صاف و به صورت 90 درجه به کفی آن متصل شده باشد، بلکه باید با کفی زاویه ای مناسب بسازد. در این مورد بهترین زاویه برای انجام کارهای روزمره 105-115 درجه است، یعنی زمانی که روی صندلی می نشینید با زاویه کمی به طرف عقب متمایل باشید.

نکته دیگر وجود قوس مناسب بر روی پشتی است.این قوس باید حدوداً 10 تا 15 سانتی متر از کفی صندلی فاصله داشته و انحنای ستون مهره ها را به طور کامل پوشش دهد. اگر پشتی صندلی فاقد این خصوصیت باشد باعث ایجاد دردهای عضلانی و یا فشار بیش از حد بر روی مهره های کمری می شود.

کفی مناسب:


کفی صندلی باید از جنسی نرم بوده چرا که در غیر این صورت درد در ناحیه لگن و کمر، همچنین احساس خواب رفتگی اندام تحتانی به علت تنگ شدن عروق خونی، شما را آزار خواهد داد و حداقل دارای 2 سانتی متر اسفنج، فوم و یا مواد تزریقی باشد تا درهنگام نشستن حدود 5/1 سانتی متر فرورفته و وزن بدن به راحتی بر روی آن پخش شود. قسمت جلوی کفی نیز باید اندکی به طرف بالا متمایل باشد تا در هنگام نشستن بر روی آن، صندلی کاملاً شما را در بر بگیرد و شما احساس نکنید که به طرف جلو سُر می خورید. بهتر است لبه صندلی فرم یا جنس نرمی داشته باشد که زیر زانوان قرار می گیرد.طول قسمت کفی که اندام تحتانی بر روی آن قرار می گیرند نباید آنقدر زیاد باشد که شما مجبور باشید برای رسیدن به پشتی و تکیه دادن به آن بیش از حد عقب بروید چون در این حالت علاوه بر احساس بی تعادلی، ساق پای شما به جای زیر زانوانتان روی لبه کفی قرار گرفته، پا و کمر شما دچار درد می شود.

ارتفاع مناسب:


این نوع صندلی ها بیشتر برای انجام کارهای اداری استفاده می شود . بهترین حالت برای یک صندلی آن است که اندازه و زاویه تمامی قسمت های آن ماننددسته، پشتی، کفی،ارتفاع از زمین و… برای افراد متفاوت است و مطابق فعالیت آنها قابل تنظیم می شود.معمولاً صندلی ها و یا مبل های راحتی ارتفاع کمتری داشته و به حالت لمیده نزدیکتر اند.

دقت کنید که اگر ارتفاع یک صندلی از حالت عادی بیشتر بود (مانند صندلی های پیشخوان آشپزخانه) می بایستی جایی برای قرار دادن پا، درنظر گرفته شده باشد.ارتفاع مناسب برای یک صندلی غیر قابل تنظیم آن حدی است که به هنگام نشستن بر روی آن کف پاها به طور کامل بر روی زمین قرار بگیرد و به هیچ عنوان پاها از صندلی آویزان نمانند چون در این وضعیت، باز هم حالت بی تعادلی به شما دست داده و احساس خواب رفتگی و یا درد در ناحیه پا بروز می کند.

دسته مناسب:


معمولاً صندلی و یا مبل های راحتی به دلیل عدم استفاده دراز مدت از آن ها فاقد دسته و تکیه گاه آرنج می باشند. ارتفاع دسته صندلی یا مبل نباید به قدری بلند یا کوتاه باشد که برای تکیه دادن آرنج ویا ساعد خود به آن مجبور باشید دست خود را بیش از اندازه بالا یا پایین ببرید چون دراین صورت نواحی کتف، شانه ها و گردن شما دچار درد می شوند.

جنس رویه مناسب:


جنس رویه صندلی باید به صورتی باشد که جاذب رطوبت بوده و باعث تعریق زیاد بدن در محل هایی که با صندلی در تماس است، نشود و در واقع صندلی بتواند تنفس کند. این جنس نباید به گونه ای باشد که در هنگام نشستن آسایش دمایی شما را بر هم زند. همچنین برای رعایت بهداشت، بهتر است صندلی هایی که در آشپزخانه و یا مکان های بهداشتی استفاده می شوند دارای قابلیت تعویض و یا شستشوی رویه باشند.

سخن پایانی :


شناخت استاندارد محصول کمک شایانی به مشتری مینماید که محصولی مطمئن را خریداری نماید البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که مشتری باید استاندارد را کف خواسته های خود تلقی نماید و از فروشندگان و تولید کنندگان چیزی فراتر از استاندارد را مطالبه نماید .مشتری سختگیر میتواند کارفرما را در ظهور خلاقیتها و نوآوری هایش کمک کرده و همواره کیفیت محصولات را ارتقا بخشد .

دیدگاه خود را بنویسید